Almedalen – jippo eller demokrati?

Jag har nu börjat landa efter Almedalen. Det var min första gång där, och det var högt över förväntan. Ser man på mediebevakningen så är det jippot som får uppmärksamhet. Partiledarnas tal och att ungdomsorganisationer skrikit åt varandra på torget. Partiledartalen, och partipolitiska utspel över lag, är det minsta som ger intryck efter Almedalen. Däremot var alla de seminarier, debatter och  utfrågningar jag hann med av de 1396 seriösa, intressanta och spännande. Alla var de övningar i demorati – information, diskussion och utveckling av argument, åsikter och idéer. Väldigt lite jippo.

Inte heller var gratiskulturen översvämmande. Gratis knappar, kaffe vattenflaskor, några lunchwraps och centerkvinnornas hembakade gröna drömmar (kakor färgade gröna). Väldigt långt från champagne och ostron som man skulle kunna tro av media.

Jag kommer nästa år igen! Inte bara för partiledartal utan för alla andra tal!

3 kommentarer

Under Politik, Populärkultur

3 svar till “Almedalen – jippo eller demokrati?

  1. Jag är djupt besviken på gratiskulturen på Almedalen…:-)

  2. Ping: Sahlin vill inte bli mätt « You're no different to me

Lämna en kommentar