Kulturtanterna – hur värderas deras jobb?

Har varit på julmarknad i Missionskyrkan i närheten av mitt hem. Fikade på kaffe och hemgjorda Mozartkulor ihop med den trevliga pastorn. Köpte lotter och vann en amaryllis. Myste runt bland hembakt och hemgjort. Fullt med små tanter och farbröder (i varierande ålder, mer en kategorisering av typ) som sålde lotter, serverade kaffe, sålde bröd och godis med mera. Det var pysslat och pyntat. Ljusen tända, marschallerna flimrade utanför, girlarnger i taket och granris i hinken. Tänk vad alla dessa kulturtanter och farbröder gör varje dag för vår ekonomi! Hur värderas det? Alla de som säljer second hand på Lions, bakar lussekatter till Frälsningsarmén, går på möten med konsertföreningen eller vad det nu är. Jag, och många med mig, värderar det genom att uppskatta det. Själv har jag inte tid, eller lust, eller ork, eller vad jag nu ska skylla på, för att jag för tillfället inte är ideellt engagerad. Men hur värderas det ekonomiskt? Hur många arbetstimmar i månaden lägger svenska kulturtanter och farbröder ner idellt i månaden? Det skulle jag vilja se en uträkning på!

Lämna en kommentar

Filed under Gott och blandat, Näringsliv

Kommentera

