Du har fel – visa mig hur bonusar ger bättre resultat!

Tufft att våga stå upp för dessa utskällda bonusar. Men faktum kvarstår. Jag har, trots över tio år inom företagsekonomis forskning, inte sett någon forskning om hur bonusar har givit bättre resultat – ekonomiskt, verksamhetsmässigt, kulturmässigt. Jag tänker att möjligen kan det bli en förbättring prestationsmässigt med bonus – och då menar jag prestation i betydelsen ansträngning, inte prestation i betydelsen resultat.

Däremot menar jag att det finns mängder med tänkbara nackdelar med bonusar – att sälja ut verksamhet, produktionsmaskiner eller vad det nu kan vara – och sedan hyra tillbaka det – allt för att få ett positivt resultat på pappret – och därmed bonus. Du har fel – visa mig hur bonusar ger bättre resultat – mer än att du som VD tycker det!

http://www.dn.se/ekonomi/forsta-ap-fonden-tar-strid-for-bonus-1.1002245

Lämna en kommentar

Filed under Ledarskap, Näringsliv

Kommentera

