Vad vill vi veta om varandra? Vad vill vi att storebror ska veta om oss?

Vad vill vi egentligen veta om varandra? Vill jag veta vad min gamla kursare ska äta till middag? Vill jag veta att en avlägsens bekants son har magsjuka? Ja, jag har faktiskt inget emot det. Och vill jag inte veta det, så kan jag låta bli att läsa Facebook, eller välja att inte ens vara med där. Jag tycker faktiskt om att vata vardagsdetaljer från vänners liv. Däremot så är jag helt fed up med Farmville och blommor och prylar som skickas över Facebook, det är en paria. Men det var en senväg. Grejen med Facebook är att JAG och DU väljer vad vi vill lägga och och vad vi vill läsa om varandra.

Problemet med FRA är att jag och du inte längre väljer vad storebror ska få läsa av det vi skriver. Jag skulle inte ha något problem med det. Jag, som så många andra, vill ju också att det ska få tillåtas säkerhetsåtgärder. Problemet med FRA nu är att det inte, vad jag kunna se, finns tillräckligt med riktlinjer för: vad de ska få leta efter och vad vad de ska göra av det de hittar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fra-lagen-1.1004128

http://www.aftonbladet.se/pryl/article6211651.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6215200.ab

Lämna en kommentar

Filed under Politik, Social media

Kommentera

