Hur ska forskningen hänga med i social media?

I en forskningsartikel får jag uppgiften att det är 170 miljoner som är aktiva i social media såsom Facebook och LinkedIn. Forskningsartikeln är från 2008 och för att vara inom samhällsvetenskap är det hyfsat aktuellt. Facebook har nu gått ut och sagt att de nu själva gått över 350 miljoner användare worldwide. Varför är siffrorna så olika? Är Facebooks egna uppgifter vetenskapligt signifikanta? Är forskningsartikeln för gammal?

Hur ska forskningen med långa ledtider kunna hänga med i det som händer i utvecklingen inom social media. Att få en vetenskaplig artikel skriven och publicerad är en lång process. Det tar tid att läsa in sig på ett teoretiskt område, det tar tid att göra en undersökning.Sen skriver man den, och sen tar det tid igen att tröska igenom sakkunniga ”peer-review” tidskrifter och artikeln ska säkert skrivas om efter kommenterar – om den ens får komma med.

Kanske är det därför det tycks finnas så lite forskning om social media. Men massor med förståsigpåare och tyckare. Hur kan vi speeda upp forskningen så att den hänger med i utvecklingen inom social media?

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/google-zeitgeist-tidsanda-topplistor-1.1006021

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Social media

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s