Gamla eller nya vänner?

Läste någonstans att vi ännu inte sett vidden av vad social media kommer att betyda för människors relationer. Inte skulle jag ha kontakt med killen som gick i min klass i tre år på låg- och mellanstadiet om det inte vore för Facebook, som enligt egna uppgifter nu har 350 miljoner användare. Hur blir det om vi på sikt inte ”blir” av med folk fastän vi flyttar, byter jobb, utbildning med mera, med mera? Varför vill X vara vän med mig på Facebook, fast hon inte hälsar om vi möts? Varför tycker jag att en del människor är trevligare att umgås med på FB eller i mejl snarare än IRL? Varför sa jag ja till att vara vän på FB med den tjej som var så himla elak i mellanstadiet? Är det bara positivt att kunna upprätthålla alla relationer genom social media ?

Å andra sidan. När jag hade disputationsfest i september med drygt 90 gäster var det en talare som hade handuppräckning för alla på festen  som hade anknytning till Ölme eller Kristinehamn i Värmland, där jag är uppväxt. Det var en förkrossande majoritet. Kanske plockar vi inte på oss så många nya vänner i vuxen ålder? Kanske är det de gamla vännerna, de som känner en längst och bäst, som är de som stannar kvar?

Å tredje sidan. Kanske har jag för lite att tänka på så här på trettondagen. Vänner som vänner. Viktiga, oavsett när, var, eller hur man fått dem. Eller hur man har kontakt med dem.

Lämna en kommentar

Filed under Gott och blandat, Social media

Kommentera

