Vardag var dag

Inatt var jag i fjärde klass igen. Från doktorsexamen till fjärdegluttare med hjälp av drömmen. Satt där vid min bänk i baracken som blivit permanent i Bennebergs skola 1-6. Pysslade, räknade och skrev. Satt still i 40 minuter och arbetade. Sprang ut och lekte på befallning. Sprang in igen när klockan ringde. Gick till matsalen när fröken sa det. Åt den mat som serverades mig. Och så vidare. I drömmen kände jag mig helt fast. Kvävd. Tvingad. Efter drömmen låg jag vaken mellan kl 4 och kl 6 och snurrade och ältade jobb.

Kanske drömmer jag detta för att jag nu gått in i en period då jag vet precis vad jag ska göra varje förmiddag och eftermiddag var dag varje vardag fram till slutet av mars. Ingen spontanitet, inget ta tag i den arbetsuppgift som faller mig in. Utan följa schema. Det borde kanske kännas tryggt. Istället känns det tvärtom. Det oroar mig, stör mig. Även om arbetsuppgifterna i sig är lockande,  utmanande och flera av dem nya och spännande, så är de tillsammans på hög, inte lockande alls. Vardagsslitet. Det inplanerade, redan bestämda, förutsägbara.

Min hjälte är från och med DU som orkar med vardagslivet. Upp tidigt varje dag, iväg hit och iväg dit och iväg till jobbet. Jobba. Äta. Jobba. Iväg hit och dit och iväg hem. Så i säng. Och så upp tidigt igen dagen efter.

Lämna en kommentar

Filed under Gott och blandat

Kommentera

