Två kanaler – hur gick det till? Tre timmar och 18 minuters brain drain per dag.

Familjens TV-kort har åkt på sportlov till torpet. Kvar sitter jag i huset och zappar mellan SVT 1 och 2 samt TV4. Gör mig skogstokig. Bruce Springsteen sjunger ”67 channels and nothing on”. Men när jag nu inte har 67 kanaler utan bara tre att välja mellan, så inser jag hur mina TV-vanor ändrats från de tidigare två kanalerna som jag haft under större delen av mitt liv. Antagligen ser jag mer på TV – precis som svensken i gemen. Nya siffror från MMS visar att vi slagit nytt rekord i TV-tittande – 3 timmar och 18 minuter per person per dag i februari. Ändå är det nog hårddisken jag saknar mer än alla kanaler; att spela in och se när jag känner för det och det passar mig.

Så utvecklingen gick till större utbud – fler kanaler. Sen blev utvecklingen att jag fick bestämma vad och när jag vill se. Passade mig utmärkt.

Det som är på G nu i TV-världen är interaktiviteten. Johan Croneman menar i DN att TV gjort för mycket av röstningar och röstomgångar i TV just nu. Jag håller med. Varför måste vi rösta TVÅ gånger i varje melodifestival?

Nästa spår av interaktivitet är att TV-program blir en del av det sociala mediet; att programmet på TV också twittras, bloggas och facebookas. Jag är inte säker på om jag kommer att haka på detta lika mycket.

Min anledning till att se på TV är att bli underhållen, få brain-drain. Att slå mig ned vid TV-n och matas efter att ha tagit initativ, tänkt, gjort val och interagerat hela dagen. Men jag har haft fel förr.

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-svt-har-fatt-pippi-pa-att-lata-tittarna-valja-rosta-delta-1.1039234

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/nytt-rekord-for-tv-tittande-1.1055606

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/simon-fullers-if-i-can-dream-reality-tv-moter-community-i-ett-1.1055237

2 kommentarer

Filed under Populärkultur, Social media

2 responses to “Två kanaler – hur gick det till? Tre timmar och 18 minuters brain drain per dag.

  1. Jontell

    Hej Lena!

    Hittade hit, via din artikel om nördarna. Nu frågar jag mig stilla: Om man påpekar att han sjunger 57 och inte 67 channels.. är man nörd då? =)

    /Erik

    Kudos att du lyssnar på bossen!

Kommentera

