Varumärke och anseende för parti och politik. Lösa krig på Balkan eller sälja sig?

Som retoriker och ledarskapsforskare är jag fascinerad av fallet Göra Persson, särskilt sett ur aspekter som symboliskt ledarskap, ethos och varumärke. Med grundstenar som att leva efter värderingar, agera och kommunicera konsekvent, så gör Persson precis som man INTE ska göra.

Att lösa krig på Balkan (Bildt) eller att sälja sig dyrt (Persson). Det finns olika vägar att ta när man avgått som statsminister för Sverige. Det är fortfarande anseende för respektive person, men också för parti och för politiken i stort som står på spel. Jag har skrivit tidigare om Perssons prostitution som  är en tveksam strategi både för honom själv, parti och politik. Han tjänar visserligen pengar, men knappast anseende. Socialdemokraterna tjänar inte på det och inte heller svensk politik.

Självklart ska man efter avslutat värv,  också efter ett folkvalt uppdrag, få åta sig nya engagemang och få ersättning för detta. Tre fjärdedelar av Aftonbladets läsare tycker också att det är ok, han har ju avgått. Men jag är i alla fall förvånad över att en så stor majoritet tycker att Perssons handlande är ok. För det är ju skillnad på uppdrag och uppdrag. Har man, som Persson, stått för ett starkt socialdemokratiskt engagemang, där man ska värna om lika rätt för alla och ett samhälle utan överhet, så blir det problematiskt. Han bygger en herrgård för miljoner. Han föreläser om  härskartekniker och tar fett betalt för det. Han sitter i styrelser. Men värst av allt, han jobbar åt en tankesmedje som historiskt hör ihop med Moderaterna. Detta istället för att ta ett uppdrag där hans värderingar fortsatt lysa igenom, istället för som nu, krockar med.

Det vi ser är ett varumärke som borde åka rakt ned i backen. Men kanske sitter Perssons piedestal fortfarande för högt upp inom partiet och svenska folks hjärtan. Det är faktiskt rätt märkligt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6936248.ab#mouseCursor

https://lenalidandersson.wordpress.com/2009/11/30/persson-prostituerar-sig/

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Ledarskap, Näringsliv, Politik, Retorik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s