Hammarskjölds vägmärken – alltid aktuell

I DN idag (endast pappersupplagan) rekommenderar Lotta Olsson second hand fyndböcker under rubriken ”Livslång kärlek för en tia”. 

En av de tio böcker som finns med på hennes lista är Dag Hammmarskjölds Vägmärken. Hammarskjöld framstod som en effektiv, kompetent och ganska kylig tjänsteman. Tills två år efter hans död. År 1951 avled Hammarskjöld i en flygplanskrasch, som ännu  inte är utklarad. År 1953 publicerades Hammarskjölds dag-dikt-bok Vägmärken. Den är inte kylig. Tvärtom. Här finns tvivel. Här finns passion. Uttrycksfullhet. En del är prosadikter som är helt fria. Andra är skrivna i haiku, en mycket styrd japansk diktform, som med sin minimalism blir effektfull.

Boken är ingen man sträckläser, utan lite nu och lite då. Det märkliga är att jag förstår och ser olika saker när jag läser den. Boken ger mig olika känslor varje gång. Kanske för att den är komplex, kanske för att jag själv lägger i så mycket i den, tack vare att den inte är enkel-skriven-på-näsan. Jag intervjuade för något år sen Jan Eliasson, som är en av Hammarskjölds beundrare. Han berättade att han hade läst Vägmärken som ung. Och förstod den på ett sätt. Sen hade han läst den igen. Och nu var boken helt annorlunda.

Hur ser du på den? Vad ger den dig? Prova!

Här är min favoritfras:

Den längsta resan,

är resan inåt.

Lämna en kommentar

Filed under Populärkultur, Uncategorized

Kommentera

