Argumenten biter inte på amerikansk kultur

Här menar jag att DN helt har missbedömt amerikansk kultur. Ta mig nu inte som USA-fientlig. Jag har bott i USA ett par omgångar, har släkt där, och gillar såväl Amerika som de flesta amerikaner. Men amerikansk kultur är oerhört individualistisk. Detta ger avtryck på amerikaner som enskilda individer och på USA land. USA ser sig som en enhet som gärna sticker ut, som är unik och speciell, snarare än som en bland många. Kulturella kartläggningar som exempelvis GLOBE (som jag skrivit om förut) visar hur amerikansk kultur bygger på tanken om den starka, enskilda, individen. 

Att USA – av andra – ses tillhöra en grupp som ses som otrevliga är helt enkelt inget argument för amerikaner. Möjligen för en liten grupp mycket internationellt beroende och insiktsfulla. Men min gissning är att den stora majoritet inte alls bryr sig om detta.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/sista-kulan-1.1125456

Lämna en kommentar

Filed under Politik

Kommentera

