När ska man plugga och när ska man jobba?

På ledarsidan i DN idag skriver Johannes Åman om ohelig studieallians (inlägget finns ej på nätet, jag kopplar här till en tidigare skolartikel av Åman).

Åman hänvisar till amerikansk forskning som visar att studenters studietid minskat radikalt. Förr ägnade collegestudenten 24 timmar/vecka åt hemstudier, idag bara 16 timmar. Förklaringen ska vara införandet av kursutvärderingar på 1960-talet, då en icke-angrepps-kultur skapades. Om läraren gav studenten mindre att göra, fick lärare högre kursutvärderingar.

Min erfarenhet är att det som stör studenterna är uppfattningen/behovet av att de måste jobba. Det gäller särskilt studenterna på Handels. Det ekonomiska är förstås ett argument, men jag tror att meritjagandet för CV-n är minst lika viktig. De ska jobba på bank, hos managementkonsulter mm under studietiden. Därmed hinner de inte gå in för studierna. Det är en sak att gå in för ett ämne; läsa, tänka och diskutera. En annan sak att plugga för att komma igenom tentan. Den termin jag läste socialpsykologi träffades vi i små grupper i kursen och pratade i timmar. Den terminen har satt djupa spår i hur jag ser på människor och på världen. Den termin jag läste nationalekonomi handlade det inte om något annat än att överleva. Jag kan inte redogöra får någon teorin inom nationalekonomi.

Erik Åsbrink, fd finansminister, lyfte vid ett seminarium i Almedalen om finanspolitik, fram  hur viktigt det var att vi får studenterna att börja tidigare på universitetet. Han själv började vid 19 års ålder, och tyckte det var bra. Att ”de” flummar runt efter gymnasiet är förkastligt. Han hänvisade till siffror som visar att svenskar börjar plugga senare än alla andra, och slutar plugga ännu senare. Det som är argumentet bakom att få studenter att börja och sluta plugga tidigt, är att få ut fler arbetstimmar av varje person.

Att studenter börjar plugga senare menar jag bara är bra. Studenter som gjort något mellan gymnasiet och universitetet tar till sig studierna på ett högre kvalitativt sätt. De lär sig helt enkelt mer. Och vad spelar det för roll ur ett arbetstimme/liv-perspektiv om man gör några av dessa timmar före studierna, om man sedan arbetar bättre med en ökad kompetens på flera områden? Däremot innebär arbetstimmar under studierna att studierna blir lidande. Det måste gå att överleva på studiebidragen och studielånen. Om studenterna koncentrerar sig på att plugga, torde också möjligheterna till att de blir klara i tid betydligt högre!

http://www.dn.se/ledare/signerat/skola-forbattring-i-manga-sma-steg-1.1110814

Lämna en kommentar

Filed under Gott och blandat, Näringsliv, Politik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s