Amerikansk okunskap – skratt eller skräck?

Behållningen av DN idag var att skratta åt amerikansk okunskap tre gånger. På NoN-sidan står att de flesta amerikanska universitetsstudenter tror att Beethoven är en  hund.

Fredrik Strage skriver i kulturdelen om Stieg Larsson filmerna. Svenska kritiker gav första filmen i genomsnitt en trea, amerikanska kritiker en femma. Strages teori är att textade, utländska filmer får amerikaner att känna sig smarta.

I huvuddelen refereras en undersökning (publicerad i Washington Post) som visar att var femte amerikan tror att Obama är muslim.

Vad ska man säga? Skrattet fastnar i halsen. Det är oerhört skrämmande att USA är det mäktigaste landet i världen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-av-fem-tror-obama-ar-muslim-1.1156145

http://www.pastan.nu/bloggen/skribent/strage

6 kommentarer

Filed under Politik

6 responses to “Amerikansk okunskap – skratt eller skräck?

  1. javalbreckt

    Jovisst! Även om man tänker på att de bästa universiteten över hela världen finnas i USA är en finurlig motsägelse. Kärnvapen och kunskapen sitter i ett land med sådan befolkning, överviktiga och okunniga i merpart. Historien kommer säkert att bedöma oss, de som bor i detta epok, som åsnor helt enkelt.

    • Ja, det är verkligen en brokig kultur. Man pratar gärna om smältdegel när det gäller USA, men själv tycker jag snarare att det är spretigt och paradoxalt snarare än sammansmält. Sen kan man ju också undra över paradoxerna i vårt eget land också!

  2. Erik Pettersson

    Jag gissar att Obama snarare är agnostiker eller ateist (men att vara ateist ses av många i USA med stor skepsis och hade han proklamerat det innan han blev president så hade han inte haft en chans att bli det). Dels verkar han lite för smart för att springa omkring och tro alltför mycket på ”Gud”. Dessutom är han den första presidenten som specifikt i sina tal har nämnt ”and those of no faith” (vilket naturligtvis inte behöver handla om honom personligen).

    Evig muslim är han möjligen enligt muslimsk lag, men det är något annat än hans personliga tro. Möjligen är detta orsaken till att var femte amerikan ser honom som muslim.

    Och sedan är man inte dum bara för att man tror fel om sin presidents religion. Snarare är det den slutsatsen som inte är särskilt klyftig.🙂

    Svenskar ser många amerikaner som lite dumma, men då ska man inte glömma att svenskar ses som lite dumma (i naiv och blåögd mening) av många amerikaner. Sanningen är att genomsnittligt IQ är ungefär likvärdigt. Det finns många mindre intelligenta i USA, men också många mycket intelligenta personer. Många av världens mest brillianta personer hamnar i USA, t.ex. på några av världens främsta universitet. Det är ingen slump att USA plockar hem många nobelpris.

    Svenskar har som européer en euro-centrisk världsbild. Det är inte rimligt att förvänta sig att amerikaner ska kunna Europa på samma sätt som européer kan Europa. Precis som om svenskar i gemen har en aning om vad vad olika amerikanska delstaters huvudstäder heter… Nej, men det betyder inte att vi är dumma. De flesta svenskar kan inte ens räkna upp hälften av USA:s delstater, ännu mindre ange var de finns, så jag ler lite snett när svenskar ser ner på amerikaner.

    Det finns uppenbarligen riktigt idiotiska saker i vårt land. Vi har t.ex. en lag där marknadsföring av brottsliga tjänster tillåts, samtidigt som det är olagligt att nyttja dessa tjänster… Jag syftar förstås på sexköpslagen. Marknadsföring leder alltid till ökad försäljning.

    • Hej Erik!
      Tack för input. Jag håller med i många av dina argument. Jag har bott ett par omgångar i USA och insett att de nog är bättre på europiska länder och huvudstäder än jag är på deras delstater… Det jag däremot tycker är skrämmande är nog snarare att de inte vet så mycket om sin president, dvs om sin politik… Men visst är vi också naiva och okunniga och ego-centriska. På något sätt är det en drivkraft i en kultur. Tack för att du läser min blogg! Lena

  3. Anders Rosengren

    Intressant att läsa dina självgoda angrepp mot amerikaner . Jag är själv läkare och forskare och arbetar tillfälligt i USA och nidbilden av den korkade amerikanen är en föreställning som odlats av vänstern under många år och tyävrr fått fotfäste i Sverige. Tråkigt med din intolerans mot alla andra övertygelser/ideologier än den svenska ateistiska/socialstiska modellen. 5 miljarder människor världen över är religiösa, 40% av amerikanska Nobelpristagare är djupt kristna enligt en undersökning i Nature, så kom inte och sätt ekvivalens mellan religiösa människor och bristande intelligens. Det är lika intolerant som att säga att svarta skulle vara mindre smarta än vita. Du verkar bekymra dig över att USA är världens mäktigaste land. Jag föredrar själv mycket hellre ett starkt USA än ett starkt Ryssland eller starka diktaturer i mellanöstern. Att USA har en större spännvidd i ideologier gör landet betydligt mer uppfriskande och intellektuellt än det åsiktshomogena Sverige där fikarumskonsensus gäller.

    • Hej Anders!

      Tack för din kommentar! Men jag håller inte med alls om dina slutsatser, du måste ha missuppfattat mitt blogginlägg helt. Min erfarenhet av amerikaner som generellt okunniga kommer av att jag bott i USA i två omgångar (Iowa och Kalifornien). Jag vill också gärna säga att jag själv är troende kristen. Och jag sätter verkligen inte likhetstecken mellan religiösa människor och bristande intelligens, och vet faktiskt inte hur du fått den uppfattningen av mitt inlägg? Jag säger ju inte att de är mindre intelligenta. Däremot önskar jag att många amerikaner fick veta mer om världen. När jag pluggade på college utanför San Francisco var jag volontär som stödlärare i en tredje klass av härliga tioåringar. I deras klassrum hängde en karta – över USA. Någon världskarta fanns inte. Ser man på amerikanska nyheter är det väldigt lite globala nyheter. Det skrämmer mig. Att så många amerikaner, där det är mer accepterat att vara religiös än i Sverige, inte vet mer om den ledare de valt, tycker jag också är skrämmande. Precis som du, trivs jag utmärkt i USA. Även om jag måste säga att det var betydligt lättare att smälta in i Kalifornien än i konservativa Iowa. Att vi sen är ego-centriska, och ibland gärna självgoda, är en socialpsykologisk drivkraft, kittet, i en kultur. Så att vi står utanför och tittar in, är inte konstigt.

      Drick nu en Starbucks och njut av tiden i USA. Och läs gärna bloggen igen! Lena

Kommentera

