Intervju med talskrivare på FN – ”ask not”

I samband med skrivandet av Ledarskapande Retorik intervjuade jag Annika Savill, talskrivare åt FN:s Kofi Annan och Ban Ki Moon. När jag frågade – vi vill ju alla veta – hur inblandad generalsekreteraren själv är i talen, svarade hon med följande historia.

Ted Sorensen, Kennedys talskrivare, är något av en idol för andra talskrivare. När Sorensen fick frågan om vem som kommit på den klassiska kiasmen ”ask not what your country can do for you, but what you can do for your country” svarade Sorensen kort: ”ask not”.

Nej, talskrivare är hemliga, och jag är inte säker på att Adlers betraktelse stämmer, kommer det att bli mer öppet? Jag vet att jag ägnade månader åt att få fram vem som var generalsekreterarens talskrivare, och fick till slut ta hjälp av Carl Bildt (?!) för att få tag på Savill. Även om talskrivarna skulle börja synas mer, tror jag inte att vi kommer att få veta vem som exakt myntat vilket uttryck. Och frågan är väl om vi behöver det? Det är ju åtminstone personen själv som säger det.

På ett område kan jag tänka mig att det är mer känsligt med ”spökskrivare”, och det är sociala medier. Tänk om det som twittras och chattas inte kommer från personen själv? Detta hände ju i en chatt med Maud Olofsson, då det visade sig vara en i hennes stab som svarade på frågorna istället för Maud. Det är mer problematiskt än att någon skriver Mauds tal, sett ur ett trovärdighetsperspektiv för henne som ledare.

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/talskrivaren-pa-vag-ta-steget-ut-i-rampljuset_5155123.svd

Lämna en kommentar

Filed under Ledarskap, Näringsliv, Politik, Retorik, Social media

Kommentera

