Hur man lockar en stor publik! Lärdom från Bokmässan.

Idag är det dagen efter Bokmässan före. Lätt slitna fötter, slitet huvud, men mycket nöjd. Stod i Dag Hammarskjöldfondens monter vid Internationella Torget. Lämpligt nog granne med FN-familjen och Folke Bernadotte Academy.

Otroliga 97.000 besökare under dessa fyra dagar! Jag har nog ”bara” pratat med runt hundra eller så som besökt montern. Stort tack för goda samtal! När kollegorna tagit över har jag vandrat runt i de andra hallarna. Vilken kommers!

Ibland måste jag erkänna att jag funderar på vilken anknytning vissa utställare har till bibliotek eller böcker. Men smida på anseendet och varumärket är ju en anledning även det.

Seminariet ”Dag Hammarskjöld, FN och Afrika” på Internationella Torgets Stora Scen, var ett samtal mellan Henning Melber och mig. Det var roligt och blev riktigt bra! En stor publik! I enkäten vid mässans slut skulle man fylla i vilken tid, vilken scen och vilka ämnen som fungerade bäst och lockade störst publik.

Tajming tror jag på. Före oss pratade Henning Mankell om Ship to Gaza, efter oss pratade Jan Eliasson. Självklart var det massor med folk!

Det var första gången på Bokmässan. Men inte sista.

http://www.bok-bibliotek.se/sv/program/

http://www.internationellatorget.org/hem

http://www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.456087-bokmassan-lockade-97-000

http://www.dhf.uu.se/events/public-events/goteborg-book-fair/

http://www.bok-bibliotek.se/sv/program/Program2010/Dag-Hammarskjold-FN-och-Afrika/

Lämna en kommentar

Filed under Gott och blandat, Politik, Populärkultur, Retorik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s