Valets lägsta, roligaste, tunnaste, bästa, antiklimax, magpirr och flopp!

Valet är över! Det står inte klart ännu hur vår nya regering ser ut. Men valet är klart. Kort analys av högt och lågt!

Valets lägsta! Fackförbund ska inte vara partipolitiska! Varför finaniserar LO Socialdemokraterna? Varför kampanjer Lundby-Wedin med Sahlin? Jag kan inte se något hållbart argument till varför fackförbund ska vara partipolitiska – att de delar samma värderingar håller inte för mig (se deras hemsida). Politiska, absolut. Partipolitiska, nej, tack. LO:s negativa kampanj med bilder av alliansledarna upp och ned var valets lågpunkt.

Valets roligaste: Björk- och Hägglund! FP har gjort ett lyckat val i Björklund. Han är en skicklig debattör och Hägglund har fått en partner i att vara rolig och skarp. Inte bara inövade, skrivna skämt, utan också genom att ta tillfällen i akt. Reinfeldt är säkert rolig, men avstår nog från skämt för att vara statsmanna- och ledarskapsmässig. På den rödgröna sidan är det Maria Wetterstrand som står för de roligaste replikerna. Ohly finns också där förstås, men han är mer ofrivilligt rolig med sina överdrifter.

Valet tunnaste: retorikanalyserna! Retorik är både form och innehåll, och de kan inte skiljas åt (läs Kenneth Burke: Grammar of Motives)! Tyvärr är de flesta retorikanalyser i medierna alltför tunna då de enbart är inriktade på formen. Kroppsspråket, språket. I kritisk, neoaristotelisk retorikanalys ingår också att analysera själva tesen i argumentet och själva syftet med budskapet. Detta saknas.

Valets bästa expert! Jenny Madestam, statsvetare, är ett nytt namn som synts i media. Ny, påläst och intressant. Inte beroende av att vara tvärsäker eller att alltid välja en vinnare. Skönt att få någon mer som uttalar sig.

Valets antiklimax – social media! I Almedalen var den överlägset viktigaste snackisen social media. Det var hur många seminarier som helst som handlade om social media. Ändå känns det inte som att social media fått ett genomslag i debatten på det sätt som partierna hoppats, inspirerade av Obama. Jag har läst bloggar och twitter, men ärligt. De är i de allra flesta fall helt ointressanta. Det är de redan frälsta som hissar eller dissar det som sagts av någon av de sina eller av motståndarsidan. Webben är fantastisk som informationsbank. Men som övertygande kommunikationselement får genomslaget vänta ett tag till.

Valets magpirr – räkningen! Satt med val.se och kollade uppdateringarna minut för minut. Kom inte och säg att politik är tråkigt!

Valet flopp – räkningen! Nu kan vi inte peka finger längre åt det som hände i Florida, USA, eller hur det går till i andra länder. Pinsamt Sverige!

http://www.val.se/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1646&grupp=11314

http://www.politometern.se/faq

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/68604E058B39B483C1256E40004C71F6

Lämna en kommentar

Filed under Gott och blandat, Politik, Retorik, Social media

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s