Är forskaren entreprenör?

Via Handels fick jag möjligheten att träffa en karriärcoach; en brittisk kvinna med psykologutbildning med år av erfarenhet av att bolla tankar om karriären med forskare. Gjorde en viktig insikt i vårt samtal. Hur mycket av entreprenörskap som ingår i att vara forskare! Det är jag som måste se till att dra in pengar till min forskning, det är jag som hittar och utforskar områden och det är jag som måste avsluta och fullfölja. Så ja, forskare utan tjänst är entreprenörer. Undrar varför jag aldrig i någon av alla forskarutbildningens kurser diskuterat detta?

Lämna en kommentar

Filed under Gott och blandat

Kommentera

