Ironi som skarpt retoriskt verktyg

Det går fort i social media. Det är en av fördelarna med dessa kanaler. Man kan när som helst, varifrån som helst, publicera sig. Men ibland går det fort och blir  fel.

Det har Stefan Hanna (C) i Uppsala upptäckt. Hans blogg, som ironiskt nog har ”Vill förtjäna ditt förtroende” som underrrubrik, har istället för att skapa trovärdighet genom bloggandet, istället raserat det. Hans blogg – eller snarare skrivandet i media och social media om bloggen – har blivit en ”storm”. Även om jag undrar hur mycket det måste vara för att något ska bli en ”storm” eller ett ”mediadrev”. Diskussioner har förts om Hanna kan sitta kvar, han har JO-anmälts och nu också blivit hotad.

Hanna har skrivit om fuskare som borde kläs i hyenadräkt, överviktiga som borde straffas genom beskattning och att norrmännen borde leda en ny nordisk stat som har svenska nationalsången. I debatten om Hannas blogg säger Hanna att han ofta är ironisk, och att man inte ska lite på t ex Aftonbladets citeringar av honom, utan istället LÄSA HANS BLOGG DIREKT (och ja, det skriver han ofta med Stora Bokstäver).

Jag har läst. Och Hanna, det är faktiskt inte helt tydligt när du är ironisk. Jag är inte alls säker på när du försöker vara rolig, och när du menar allvar.

Att ha en ledarposition som Stefan Hanna kräver kommunikation. Det försöker han med. Det kräver tydlighet. Där lyckas han inte.

Jag vet att jag ofta efterlyser ledare som vågar bryta normen, som inte är tråkiga och stela och fyrkantiga. Nu har jag ett exempel här. Men så blir det så fel.

Ironi är en av den klassiska retorikens figurer. Den är skarp och oerhört effektfull när den träffar rätt. När den träffar fel blir det däremot väldigt fel. Det har det blivit just här. Som ledare måste man vara särskilt vaksam på sin retorik. Hanna har, utan tvekan, uttryckt sig märkligt. Är han inte ironisk, vilket faktiskt inte alltid framgår, så står han för en del märkvärdiga värderingar.

Ledare ska kommunicera. Uppenbarligen inte ju mer desto bättre, för när det går fort kan det bli fel.

http://stefanhanna.blogspot.com/

http://www.unt.se/uppsala/manga-reaktioner-kring-politikerblogg-1181578.aspx;

http://www.unt.se/uppsala/stefan-hanna-jag-ber-om-ursakt-1183746.aspx;

 http://www.unt.se/uppsala/kla-bidragsfuskare-i-hyenadrakt-1182680.aspx;

http://www.unt.se/uppsala/hoppas-bloggen-blivit-kapad-1184256.aspx;

http://www.unt.se/uppsala/stefan-hanna-jo-anmald-1183692.aspx

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_uppsala?title=stefan_hanna_(c)_bemoter_kritiken&videoid=1193529

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8364397.ab

http://www.expressen.se/nyheter/1.2276924/jo-anmald-for-utspel-om-tjockisskatt

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kommunalrad-c-vill-ha-tjockisskatt

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hogre-skatt-for-halsosamma-mer-logiskt_5842563.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bloggande-kommunalrad-utsatt-for-hot_5854407.svd

Lämna en kommentar

Filed under Ledarskap, Politik, Retorik, Social media

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s