Preppy genom känsla – men behovet av att visa varumärken spräcker helheten

Med dagens SvD följde en annonsbilaga från GANT; ”Gant Rowing Race”. På omslaget ser vi tre snygga killar med fokuserade blickarr som tillsammans lyfter en roddbåt över sina huvuden. Det blåser i det kortklippta håret, pikétröjorna är snyggt stökiga och sticker ut under tröjorna med något slags roddmärke på. Mjuka, nedstänkta shorts över vita värmande tights som hänger löst ned över benen. De tre killarna är helt omedvetna om hur bra de ser ut. Allt fokus på prestation.

Så preppy. Preppy som i preparatory schools. Coolt, amerikanske, college, ivy-league, elit.

På omslaget finns information om roddbåtstävlingen mellan Sigtunaskolan och Lundsbergs; Sveriges två största internatskolor.

För att vara en annonsbilaga för ett klädmärke är det extremt lite information om kläder. Och lite information om GANT. Första sidan handlar om roddbåtstävlingen i maj, därefter om Yale och om rodd och om hur ”Djurgårdsbrunnsvikens kungliga vatten har börjat koka”. Den stora texten på de två sidorna innehåller ord som hyllning, stil, elegans, odödlig, ära, prestige, revansch, kungliga, Ivy, stolta traditioner.

Det enda som handlar om GANT är att de delar födelseort med Yale på amerikanska östkusten och att GANT Rowing Race mellan Sigtuna-Lundsberg är ”GANT´s hyllning till en sport som vi växte upp och vars stil och elegans, i likhet med våra kläder, överlevt alla trender”.

Därefter följer en historielektion om ”Old School – Historien om en sport i murgrönans skugga”, med de gamla roddtraditionerna med Yale och Harvard. Snygga bilder på sportiga killar och tjejer bryter av texten. Det är svårt att se vilka som är historiska bilder och vilka som är nya. Fler uppslag med bilder följer. Men ingenstans information om vilka kläder som visas, vad de kostar eller vilka storlekar de finns i. Därefter sidor om Sigtunaskolan och Lundsberg. Därefter ett par sidor med kläder (?!), ett foto på en skrynklig skjorta som GANT dammat av från 60-talet. Den är klassisk. Sen blyertsteckningar med outfits för ”den sofistikerade idrottsmannen” och ”en preppy prinsessa på vift”. Här kommer – för första och enda gången i bilagan – info om vilka kläder de har på sig.

Så kommer då information om själva roddtävldingen. När, var och information om rodd med ordlista och allt.

Så här långt är bilagan riktigt snyggt uppbyggd. Allt skapar en känsla. Preppy känslan. Vem vill inte vara den där snygga, fräscha, sportiga typen? För mig som går i spinn på allt som doftar Harvar, kvalité och klassiskt, funkar det absolut. Har lite svårare för kopplingen till det svenska; Lundsberg doftar för mycket negativ brat för att vara tilltalande. Tydligen uppfattar jag att amerikanska brats är mer tilltalande än svenska?

Hur som. Så här långt har GANT lyckats. Man säljer en känsla. En känsla som kan förmedlas med kläder. Kläder i farten, kläder för aktivitet.

Därefter följer presentation av en rad partners. Det som GANT så snyggt byggt upp i bilagan faller platt. Lan Rover, Carlsbergs öl, Stockholms Auktionsverk, SEB, Bose, Ekenstam mäkleri. Allt prytt med de snygga bilderna. Men här försvinner min känsla. Genom att klämma in dessa varumärken, som inte passar in i konceptet försvinner stämningen i bilderna. Synd på en annars skickligt och häftig uppbyggd annonsbilaga!

http://en.wikipedia.org/wiki/Preppy

http://www.gant.com/gantrowing/

http://www.lundsbergsskola.se/index.php?id=239

http://www.youtube.com/watch?v=Cr1cPV2ZNCU

Lämna en kommentar

Filed under Näringsliv, Retorik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s