”Vems Almedalen?” Bästa seminariet hittills!

Deltagare: Jobjörn Folkesson, Alternativveckan. Annika Nilsson, förbundssekreterare, Arbetarnas Bildningsförbund. Tobias Smedberg, Agenda PR. Kent Werne, frilansskribent.

Moderator: Peter Gustavsson, kulturpolitiskt ansvarig, Arbetarnas Bildningsförbund (ABF).

Tumme upp för detta seminarium! Inga kändisar som deltagare – men ett bra innehåll och en bra diskussion – som också involverade deltagarna tidigt. Heder åt detta försök till dialog!

Anledningen till att seminariet blev så bra var framförallt att det byggde på ett tydligt anslag, tydliga fakta att inleda med och hålla diskussionen kring.

ABF har låtit Kent Werne låtit analysera 2011 års kalendarium för att se just vems Almedalen är. Jag har inte sett någon liknande undersökning och resultatet var intressant.

Från början var Almedalen socialdemokratins, då Palme började. Därefter blev det politikens Almedalen, då alla partier deltog. Så blev det folkrörelsernas Almedalen. Idag är det näringslivets Almedalen. Kent Werne menade att detta är en spegling av hur samhället ser ut idag.

Här är några av siffrorna.

–         603 aktörer totalt. 34% av dessa är från näringslivet, 33% civilsamhället, 22% offentliga aktörer, 3% medier, 3%
partier och 7% övriga.

–         1455 seminarier totalt. 30% av dessa arrangeras av näringsliv, 29% av civilsamhälle, 22% av offentliga aktörer, 7% av medier, 4% av partierna och 7% av övriga.

Varför dominerar näringslivet? Kent Werne menade att det handlade om varumärkesbyggande, varumärkesrenande och ”greenwash”. Seminarierna företag handlar om hållbarhet, klimat, miljö med mera – ett sätt för företag att ”bli goda”.

Det kallas politikerveckan, men bara 4% av alla events organiseras av de politiska partierna! Andra saker som lyftes upp
är de offentliga aktörerna, till exempel är EU den största arrangören i Almedalen
.

Tobias Smedberg, Agenda PR, lyfte upp att Almedalen är till för de organisationer som har råd. I teorin är Almedalen är
till för alla, i praktiken för de som har pengar. När civilsamhället deltar måste de försaka annat, både i pengar och i arbetstid. Att hyra ett tält i en timme kan kosta runt 20.000 kr! Just denna summa, 20.000 kr är hela
Alternativveckans hela budget! Då arrangerar de 50 event, utfordrar och ordnar sovplatser till många.

Jag tycker också att det skulle vara intressant om vi också kunde diskutera vilka som är lyssnarna i Almedalen!
Kommunikationsforskning (inte minst retorisk) ägnar sig främst åt sändare, avsikt, innehåll, mer än mottagare, inflytande och effekt. Det är helt enkelt lättare och lockande med auktoriteten. Men vilka lyssnar? Är det företag som
lyssnar till andra företag? Är det ideella organisationer som springer på de andra ideella organisationernas seminarier? Partierna tjuvlyssnar på denandra partiernas seminarier? Eller? Jag lyfte frågan på seminariet, och skulle gärna diskutera den mer!

http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/8392

http://abflive.se/

http://www.abf.se/Global/Press%20och%20Nyheter/Nyheter/2011/Program_Almedalen.pdf

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Näringsliv, Politik, Populärkultur, Retorik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s