Engagemang i digital samtid i Almedalen

TechSoup är en sammanslutning av IT-företag som skänker medel till ideella organisationer. Idealistas är ett nystartat bokförlag som vill samla kunskap från idéburna organisationer och publicera dessa, så att ledare i idéburna organisationer inte är utlämnade till amerikanska managementböcker – en hållning jag sympatiserar starkt med! Idealistas och TechSoup arrangerade tillsammans seminariet idag om engagemang i en digital samtid idag.

Idealistas första bok är Gilla! om sociala medier skriven av Brit Stakston, som är under publikation nu. Deltog gjorde också en rad representanter från den idéburna världen. De fick alla svara på frågan ”hur har sociala medier påverkat era uppdrag, era jobb”, och så fick de ställa frågor till Brit om hur deras organisation kan använda sociala medier bättre.

Brit Stakston sa bland annat att social media måste vara en integrerad del av verksamheten; att motstånd internt mot social media bygger på okunskap och rädsla; ge därför alla redskapen. Då kan alla komma med idéer. Ge tid och utrymme till social media. Vara proaktiv är det viktiga för att vara relevant. Man måste släppa tanken på att kommunikation måste vara planerad, måste vara marknadsföring, snarare reaktiv och proaktiv. Man kan inte vara överallt, utan göra det man gör bra. Hellre vara frånvarande på Facebook än ha fel logga och inga statusuppdateringar. Viktigt är också att satsa på dialog, på twitter t ex krävs dialog. Samtidigt får man inte sluta
göra det man gör annars, utan låta sociala medier vara ett tillägg.

Det var en skön stämning på seminariet i ett fullsatt Metodistkyrkan. Soppkök och kaffe skapade känslan av idéburna organisationer! Det spelade man också på. Den som inte är socialiserad i någon ideell/idéburen organisation stängdes nog ute från diskussionen.

http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/8393

http://www.idealistas.se/Idealistas/Idealistas_Forlag.html

http://home.techsoup.org/pages/default.aspx

http://www.makthavare.se/2011/07/05/engagemang-i-en-digital-samtid/

1 kommentar

Filed under Social media

One response to “Engagemang i digital samtid i Almedalen

  1. Pingback: JMW Kommunikation » Missionerandet som inspiration #gillaboken #almedalen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s