Almedalens värsta, bästa, synligaste…..!!!!

Idag är det hemfärd för min del. Dags att göra en uppsummering, lite som förra året. https://lenalidandersson.wordpress.com/2010/07/09/dagens-i-almedalen/

Almedalens osmartaste – stilettklackar. I år igen. Hallå! Det är gatsten i Visby!

Almedalens stil – röda byxor på män och brokiga Desigual klänningar och tunikor på kvinnor.

Almedalens ihärdiga – den man som delat ut små visitkort om Statskalendern. Att han orkat! Samt den man som gått runt med insamlingsbössa och fana för Ship to Gaza. Hade korrekt flummig stil också för att passa budskapet

Almedalens oväntade – vädret! Min väska var full av tunna sommarklänningar och endast två par byxor. De vita jeansen hällde en man en kopp kaffe över när han skulle glida ut från ett seminarium. Kvar återstod de randiga byxorna. Hela veckan, typ. Ett par kvällar har jag haft på mig i princip alla kläder jag hade med mig, ändå frös jag!

Almedalens mest synliga – inte lika tydligt i år som förra året med JAG och Frälsningsarméns reaktion på Gudrun Schymans eldning av pengar. Frälsningsarmén gjorde sitt bästa även i år att synas med billiga medel. De står strategiskt på Donners plats, där alla går förbi. En gång med marionetter, en annan gång med direkt anspelning på förra året, om vad skulle eldas upp i år. Min vinnare i år blir nog Expressen. Hoppas att de betalt alla barn som sprungt runt och delat ut tidningar ordentligt betalt! Det är barnen som gjort Expressen synligt i år!

Almedalens sämsta seminarium – digital media med TV4. Nej. Det räcker inte att samla ihop heta kändisar med ett hett ämne. Det måste finnas en mening med ett seminarium också. Digital media behöver undersökas, analyseras, inte bara bli åsikter och ”jag gör så här”.

Almedalens bästa seminarium – ”Vems är Almedalen”. Detta seminarium har hängt med mig i tankarna hela veckan. Vilka syns; vilka har råd; vad har de satsat för att komma hit; vilka bör synas? Det är tydligt hur företagen ägnar sig åt Greenwashing, att rena sig själva och se ut att göra gott. Företag ägnar sig inte åt välgörenhet som grundprincip. Ett företag har ”Energihuset”, inte i sitt eget namn. Och jag tänker inte ge dem reklam här heller. Självklart ligger det i deras intresse att lyfta frågor om miljö. Och att sälja. Det kan reta mitt sociala pathos hjärta något, att det är en så liten investering för ett näringslivsföretag att satsa 100 tkr på att synas stort i Almedalen, medan många ideella organisationer, som verkligen behöver vara i Almedalen för att lobba för sina frågor i samhällsdebatten, inte har en chans att satsa så mycket pengar.

Almedalens bästa partiledartal, so far – Jan Björklund. Visionärt OCH abstrakt samtidigt. Det är skickligt! Får uppdatera om Juholt och Åkesson slår honom.

Almedalens metadebatt – Almedalen eller inte?

Almedalens flitigaste ämne – social media, digital värld och så vidare. Tyvärr har de flesta av seminarierna jag varit på inte alls hållit måttet. Det måste fram fakta, information och detta ämne måste tas på allvar!

Lämna en kommentar

Filed under Ledarskap, Näringsliv, Politik, Populärkultur, Retorik, Social media

Kommentera

