Så… klarade jag mig utan internet?

Helt ledig två veckor. Halvt ledig två därefter, med lite redaktörsläsning och redigering av BLB – Building Leadership Bridges antologin (Josey-Bass 2012), då deadline inföll nu.

Hur gick det då? Klarade jag mig utan att blogga, twittra, kolla Facebook och använda internet?

JA! Ett liv utan social media fungerar utmärkt. Tyckte det var ganska skönt att grilla, fika, resa och semestra utan att rapportera om det, och utan att läsa andras rapporter.

Men. Det märkliga var att jag fortsatte, och fortsätter, att ”tänka” i de sociala mediernas format. Tog hem diplomet för Årets Almedalsbloggare. Hade varit en bra statusuppdatering på Linkedin! Jag stångas med kundvagn på Gekås i Ullared med Flickorna. Hade varit ett kul FB inlägg! Analyserade Stoltenbergs vs Reinfeldts retorik i samband med Oslos tragedier. Hade blivit ett bra blogginlägg! Såg kenyanernas upprop via social media för att hjälpa sina egna i samband med svälten på Afrikas horn. Hade blivit ett bra tweet!

Även om jag tänkte i formaten, så höll jag mig alltså ifrån social media. Kunde jag hålla mig ifrån internet då?

NEJ! Vi reste i Kroatien. Internet är utmärkt för att kolla in/boka hotell. Även på den följande ”hemestern” blev internet besökt. Internet är utmärkt för att kolla upp hypokondriska småkrämpor utan att ringa vårdguiden. Internet är utmärkt för att kolla öppettider på restauranger och affärer och köpa biljetter hit och dit. Och för att kolla grillrecept. Betala räkningar och föra över pengar. Jobbade halvfart från torpet med hjälp av internet. När resten av redaktörsgänget sitter i USA, spelar det ju ingen roll om jag ringer upp dem med skype från kontoret på Sveavägen i Stockholm, eller under björken vid torpet på Värmlands slättland. Tack vara internet fick jag flera extra dagar i torpet istället för att behöva åka hem.

Hur gick det då med mailen? Den som gör att jag får igång tankeverksamheten och loggar på?

NJA! De första två veckorna kollade jag inte jobbmailen. Skönt. Men visst kom tanken ibland på vad det kan ligga för surdeg där och vänta i inboxen. De
två nästa veckorna läste jag mail för att ha koll på redaktörskollegornas framfart bland bidragen. Det gjorde mig lite lugnare att se att det var väldigt få saker som verkar hända så här i sommartid. Samtidigt gjorde sig halvfärdiga projekt och borden och måsten påminda där mailprogrammet öppnas. Och hjärnan stänger inte av lika fort som mailprogrammet.

Vad hände då under denna månad utan social media och med lite jobb. Mitt tempo gick ned ordentligt. Hann gå ned i varv så mycket att jag ville göra en sak i taget. Jag är annars förtjust i att skriva och ha TV/radio/musik på. Eller att kolla mail och ha FB på för att se vad som händer. Allt samtidigt. Under semestern kunde jag till och med diska, utan att känna behov av att sätta på skval till öronen för att distrahera mig från det tråkiga.

Jag vet att många hävdar att det är svårt, och kommer att bli allt svårare, att hålla isär arbetsliv och fritid, professionellt och privat, ledighet och arbete. Men jag undrar om jag inte kommer att fortsätta försöka hålla gränserna kvar. För att få återhämtning.

Lämna en kommentar

Filed under Social media

Kommentera

