Persson prostituerar sig!

År 2006 spådde Persson att det inte behövs lobbyister i framtiden. Sen blev han själv en. Och som sådan säljer han sig till företag och organisationer. Enligt en artikel i Amelia kostar det 150.000 kronor att äta middag med Persson, och man får själv bestämma vad han ska prata om.  En föreläsning lär enligt Aftonbladet gå på sisådär 100.000. Han säljer sig alltså visserligen dyrt, men ändå. Han säljer sitt namn och sitt anseende, sitt ethos. Ett namn och ett anseende han byggt upp inom politiken. En verksamhet som är helt och hållet värdebaserad, utan ekonomisk vinning. Ett anseende och förtroende han fått som förtroendevald. Och det är här det börjar smaka illa. För det han säljer och tjänar stora pengar på är det anseende som han erhållit av oss medborgare. Persson prostituerar sig, men det är egentligen alla medborgares förtroende och anseende som säljs.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6206904.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6206904.ab

1 kommentar

Filed under Ledarskap, Näringsliv, Politik, Retorik

One response to “Persson prostituerar sig!

  1. Pingback: Varumärke och anseende för parti och politik. Lösa krig på Balkan eller sälja sig? « Lena Lid Andersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s